Vilka strategier behövs för att läsa ett interaktivt rum?

Det är så spännande när de digitala möjligheterna vidgar begreppet läsning, och vilken kompetens och förståelse vi behöver för att omvandla information till kunskap i en digital kontext!

När eleverna i åk 9 fick i uppdrag att som avslutning på området Andra världskriget skapa en interaktiv tidslinje av sitt klassrum blev detta extra tydligt. När jag klev in i rummet slog det mig att det färdiga resultatet var som en begränsad version av webben, med allt material som finns där, med den skillnaden att du faktiskt fysiskt klev in i rummet och inte bara orienterade dig via webb-navigering. Filmklipp, både egenproducerade och andras trängdes på olika skärmar tillsammans med rullande presentationer, interaktiva kartor och analoga. Olika perspektiv gavs via olika presentationer och olika symboler kopplade till olika rörelser under kriget. Med alla olika intryck och informationskällor blev rummet en visuell symbol för internet i stort.

På tröskeln till rummet var min första tanke, var ska jag börja någonstans, och sedan hur mycket tid ska jag ägna åt varje del? Mitt syfte med besöket var ju att se själva utformningen av rummet och de processer som eleverna gått igenom för att skapa det, men om vi tänker oss tanken att jag istället skulle lära mig mer om Andra världskriget. Då hade jag först av allt behövt ett tydligt syfte med besöket och en väl definierad uppgift.

Exempel:

Du ska hitta exempel på orsaker till Andra världskriget

Du ska hitta exempel på Sveriges förhållningssätt under Andra världskriget

Du ska hitta exempel på hur händelser under Andra världskriget påverkar vårt samhälle idag

Du ska sedan skriva en artikel till skoltidningen om detta

Den givna utgångspunkten ger mig riktlinjer, vad är det jag söker efter? För att söka och ta del av informationen i rummet (eller på webben) behöver jag en mängd andra kompetenser kopplade till digital läsning. Förutom en god traditionell läsförmåga behöver jag också förmågan att tolka bilder och symboler. Vad är deras roll i sammanhanget? Hur kompletterar bilderna texten och hur hänger symbolerna ihop med varandra och textinnehållet?

FullSizeRender 3

Jag behöver också min källkritiska förmåga, var är informationen hämtad från? Kan jag hitta liknande källor någon annanstans? Vilka står bakom sidan? Hur mycket värderingar förekommer i textmaterialet osv.

Jag får också användning för min generella IT-kompetens när jag ser hur materialet är uppbyggt, vilka program som används och hur jag scrollar och navigerar i de interaktiva delarna.

IMG_4360

Tidslinjen ger mig ett sammanhang, men andra sammanhang måste jag skapa genom att använda sökstrategier och skumma rubriker och bilder kopplade till ett visst perspektiv.

IMG_4358

När jag hittar de delar som är relevanta för mitt uppdrag kommer nästa del som är kopplade till koncentration och lärandefokus. Jag behöver skärma av de filmklipp och presentationer som inte handlar om min uppgift, trots att de kanske är påträngande och lockande med attraktivt visuellt språk.

IMG_4359

Under tiden jag gör min research behöver jag också fundera på strukturer för min egen informationssamling. Vilket digitalt verktyg passar att anteckna i? Google drive? Notability? Här kommer också min generella IT-kompetens in. Vissa delar kanske passar bättre att fota/skärmdumpa, andra att spara länk-adressen och en tredje att bara anteckna stödord.

Så, en sammanfattning av mina strategier för att söka och tillgodogöra mig information i rummet blir följande fem steg:

1. Formulera ett tydligt syfte/uppgift med informationssökningen

2. Identifiera bilder/symboler av betydelse och vilken roll de har för förståelsen av informationen

3. Utöva källkritik på så sätt att jag ställer mig frågor kring informationens relevans, sammanhang och värderingar hos den som delat informationen.

4. Hitta koncentrationen och fokusera på att förstå de delar som är relevanta för mitt uppdrag

5. Skapa en bra struktur där jag kan samla och bearbeta min information

Följer jag dessa fem steg, även när jag gör en större sökning på ”riktiga” webben har jag goda förutsättningar att tillgodogöra mig informationen på ett bra sätt.

Kommentera

