Bloggprojektet Förföljaren av Magnus Nordin

Skärmklipp 2015-01-22 15.41.35

I åk 9 har Anne-Li arbetat med ett läsprojekt i svenska där bloggen har varit den samlande länken som arbetet utgått i från. Eleverna har kunnat ta del av uppgifter via bloggen, få tillgång till föreläsningsmaterial, kommentera och även lägga ut sina egna arbeten via bloggen. Några exempel på uppgifter eleverna arbetat med är:

Personbeskrivningar/förförståelse – Eleverna har tillsammans gjort en padlet som en karta över alla karaktärerna i boken

Musik-analys – Alla har fått välja en musik-video som de tänkt som soundtrack till boken. Videon har de bäddat in på bloggen och skrivit en motivering och analys av sitt val.

Svåra ord – I ett inlägg har eleverna samlat och skrivit ner förklaringar på ord i boken som kan vara svåra att förstå.

Reflektionsuppgifter – Eleverna har enskilt och i grupp fått frågor att fundera över och kommentera på bloggen.

Skriva egna kapitel

Radioteater – Eleverna har som examination av boken levandegjort innehållet i ”Radio Bergsfors”. Lyssna gärna i klippet nedan hur det kan låta! 🙂

Länk till bloggen: Förföljaren

En stor vinst med att arbeta så integrerat med olika digitala uttrycksformer är att eleverna blir bekanta med den digitala litteraciteten och vilka möjligheter den ger läsaren. Genom att själva vara aktiva producenter får de också en större förståelse när de själva ska läsa och kritiskt granska multi-modala texter.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s