Vikingatiden med Explain everything i åk 4

Våra 4:or fick sina Ipads i början av terminen. För att den digitala kompetensen ska få det utrymme som krävs har jag som digital utvecklingsledare arbetat tillsammans med Birgitta som är So-lärare i åk 4 och området Vikingatiden.

Till arbetsområdet fick de förutom ämnesmålen i So också ett antal mål i digital kompetens:

  • Kunna hitta och använda lämpliga källor från nätet
  • Kunna kritiskt granska källor från nätet
  • Kunna göra en källhänvisning
  • Söka och använda bilder med creative common licens
  • Göra presentationer där ljud, bild, film och text kombineras
  • Kunna redigera bild och film med hjälp av olika appar

Inför arbetsområdet arbetade vi först strukturerat med informationssökning ur olika källor. De började med lärobokens texter. Sedan använde vi oss av appen Showbie där vi skapade ett digitalt klassrum och la ut länkar till säkra källor anpassade till deras ålder, t.ex. Unga fakta. Vi tittade sedan på källorna tillsammans via projektorn, diskuterade navigeringen och var man hamnade om man klickade sig vidare. Vi pratade om och provade vilka sökord som var bäst för att komma fram till källor som var enkla att läsa. Vi sökte också gemensamt efter bilder och provade olika vägar för att hitta bilder som vi fick använda till våra presentationer. Med den introduktionen till informationssökning fick eleverna sedan prova sig fram och testa andra källor.

Själva presentationerna gjorde eleverna sedan i appen Explain everything. De blev indelade i grupper som fick ansvara för olika områden, t.ex. mat och dryck, kläder, boende eller resor österut. Utgångspunkten var att varje grupp skulle göra en presentation där de lärde ut sitt område till de andra i klassen.

(Presentation av Viktor, Irma och Peter med många filmsekvenser i slutet av presentationen)

Presentationen skulle innehålla textrutor med information och källhänvisning, bilder med creative commons licens och en animerad film som tillverkades direkt i appen. Detta gör du genom att lägga in bilder, klippa ut dem digitalt, spela in när du rör dem över skärmen. Ljud kan du lägga till efteråt. Filmen skulle levandegöra något av de moment de beskriver i sin presentation. De skulle också prova att läsa in ljud i form av speaker-röst. Några gjorde också filmer innan i Imovie som de sedan la in i presentationen.

Den stora vinsten med arbetsområdet tycker jag har varit följande:

  • Att se eleverna hjälpa varandra med att lösa problem (hur tar jag bort ett ljudklipp, kan jag göra om en inspelning, hur får jag en figur att dyka upp på rätt ställe osv)
  • Alla samtal kring information och källor
  • Att samtliga elever vet hur de ska förhålla sig till bilder på nätet
  • Att det blev ”på riktigt” då deras presentation hade ett viktigt syfte – att utbilda de andra i klassen på ett så bra sätt som möjligt.
Advertisements

One thought on “Vikingatiden med Explain everything i åk 4

  1. Pingback: Kolla Källans idélåda » Lärare bloggar om källkritik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s