Kahoot som ett verktyg för formativ undervisning

I korthet är Kahoot ett digitalt verktyg där du som lärare i förväg gör i ordning ett quiz eller kanske en undersökning. När du sedan ska genomföra quizet/undersökningen med eleverna får de ett game-pin (sifferkod) som de använder för att delta. De kan logga in och spela från vilken digital enhet som helst och det sker i realtid. Om du använder projektor så ser alla dessutom vem som är snabbast och det bildas en Topp5-lista, en funktion som är väldigt populär bland eleverna! Du som lärare bestämmer också tempot på frågorna och kan i princip diskutera hur mycket som helst efter varje fråga.

Skärmavbild 2014-09-03 kl. 20.56.43

Förslag på användningsområden:

För att kolla av elevernas förkunskaper inför ett arbetsområde

För att checka av eller lyfta fram viktiga begrepp och annat som du vill att de ska ha snappat upp från din undervisning

För att låta eleverna värdera olika moment kopplade till undervisningen så att du får en hint om du behöver ändra något i upplägget.

Låt eleverna göra egna quiz och spela med klassen där de behandlar ett givet ämnesområde som ni arbetar med.

Så här gör du:

Gå till Getkahoot.com och skapa ett konto, därifrån blir du guidad hur du kommer vidare.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s